استامینوفن کدئین 300/20

استامینوفن کدئین 20/300

مشخصات دارویی

گروه درمانی نام ژنریک نام تجاری
Analgesics Anti-inflammatory Drugs and Antipyretics Acetaminophen Codeine Velotyl C
شکل دارویی دوز بسته بندی
Tablet 300/20 mg 100

استامینوفن کدئین 20/300


عمومی استامینوفن یک مسکن غیر مخدر است و کدئین به دسته مسکن های مخدر تعلق دارد که هردو باعث کنترل و کاهش درد می شوند. کدئین می تواند در کودکان بالای 12 سال به صورت کوتاه مدت برای درمان درد متوسط که با مصرف سایر داروهای مسکن مانند استامینوفن و ایوپروفن به تنهایی کنترل نشده است، به کار رود. این دارو می تواند در درمان دردهای ناشی از سردرد، میگرن، دندان درد، درد عضلانی و مفاصل، درد دوران قاعدگی و همچنین کمردرد استفاده شود.
عوارض جانبی هر دارو به موازات اثرات مطلوب درمانی ممکن است باعث بروز بعضی عوارض ناخواسته نیز شود. اگر چه همه این عوارض در یک فرد دیده نمی شود اما در صورت بروز آن با پزشک یا داروساز خود مشورت نمائید: خواب آلودگي، احساس سبكي سر، گيجي، سرگيجه، كوتاه شدن تنفس، تهوع، استفراغ، كاهش اشتها، ضعف ماهيچه ها، اختلالات نعوظ، واكنش هاي آلرژيك، احساس سرخوشي و رضايت، يبوست، درد شكمي، كهير، راش پوستي، ترومبوسيتوپني، خشكي دهان، آگرانولوسيتوز (كاهش تعداد گرانولوسيت هاي خون)، بي خوابي، بي قراري، عصبي شدن، تشنج، توهم، سميت كبدي، اختلال كليوي.
مقدار و نحوه مصرف مقدار مصرف هر دارو را پزشك معين مي نمايد. اما مقدار مصرف معمول دارو به شرح ذيل است: – كاهش درد خفيف تا متوسط در سردرد، ميگرن، درد قاعدگي، درد كمر و عضلات، گلودرد و درد دندان. بالغين و كودكان بالاي 12 سال: يك الي دو قرص هر 4-6 ساعت .ماكسيمم تعداد قرص در هر 24 ساعت 8 عدد ميباشد. – كنترل علايم آنفولانزا. بالغين و افراد بالاي 18 سال: : يك الي دو قرص هر 4-6 ساعت .ماكسيمم تعداد قرص در هر 24 ساعت 12 عدد ميباشد – دارو را همراه با يك ليوان آب ميل نماييد. – درصورت فراموشي يك دوز از دارو به محض به ياد آوردن ، آن را مصرف نماييد. ولي اگر به نوبت بعدي نزديك بود از مصرف آن خودداري نماييد و از دو برابر کردن مصرف بعدی برای جبران نوبت فراموش شده خودداری کنید و به صورت معمول نوبت بعدی را سر وعده مصرف کنید
هشدارها هنگام استفاده از اين دارو از مصرف مشروبات الكلي خودداري نماييد زيرا باعث افزايش عوارض جانبي استامينوفن مي گردد. – در ابتلا به بيماري هاي كليوي، هپاتيت و ساير بيماري هاي كبدي و فنيل كتونوري در مورد مصرف اين دارو با پزشك خود مشورت نماييد. – از مصرف همزمان اين فرآورده با ساير داروهاي حاوي استامينوفن و يا كديين خودداري كرده و در مورد مصرف اين دارو با پزشك خود مشورت نماييد. – دربروز واكنش هاي آلرژيك(تنفس دشوار، درد شديد شكمي، قرمزي و خارش پوست) ، دارو را قطع كرده و سريعا به پزشك مراجعه نماييد. – از مصرف همزمان با ساير خواب آورها و نيز سركوب كنندگان سيستم تنفسي خودداري گردد. – مصرف اين فرآورده ميتواند باعث خواب آلودگي گردد لذا از رانندگي و يا كار كردن با ماشينالاتي كه نياز به هوشياري كامل دارند پرهيز نماييد.
کاتالوگ کاتالوگ استامینوفن کدئین 20/300
فهرست