گلوبت گات (متفورمین HCI) قرص

گلوبت گات (متفورمین) قرص

مشخصات دارویی

گروه درمانی نام ژنریک نام تجاری
Antidiabetic Drugs Metformin HCl Glubet Gut ®
شکل دارویی دوز بسته بندی
Tablet 500 mg 30

گلوبت گات (متفورمین) قرص


عمومی این دارو برای بیماری فعلی شما تجویز شده است، لذا از مصرف آن در موارد مشابه و یا توصیه آن به دیگران، خودداری نمایید.
عوارض جانبی هر دارو به موازات اثرات مطلوب درمانی ممکن است باعث بروز بعضی عوارض ناخواسته نیز شود. اگر چه همه این عوارض در یک فرد دیده نمی شود اما در صورت بروز آن با پزشک یا داروساز مشورت نمائید. درد شکمی، بی اشتهایی، اسهال، تهوع، اختلال چشایی، استفراغ، کاهش جذب ویتامین ‌B12 ، قرمزی پوست، اسیدوز لاکتیک، خارش پوست، کهیر، آنمی مگالوبلاستیک، هيپوگلايسمي (كاهش قند خون)، نفخ، سوزش سر دل، سردرد، طعم فلزي در دهان، كاهش وزن.
مقدار و نحوه مصرف دسته دارویی: ضد دیابت -درمان دیابت ملیتوس نوع دو: کودکان 17-10 سال: دوز شروع به صورت ۵۰۰ میلی گرم دو بار در روز همراه با غذا. بعد از دو هفته از شروع مصرف، پزشک می تواند براساس اندازه گیری سطح قند خون، دوز را به میزان ۵۰۰ میلی گرم افزایش دهد. حداكثر دوز مجاز روزانه: ۲۰۰۰ میلی گرم. بزرگسالان: دوز شروع به صورت ۵۰۰ میلی گرم دو بار در روز یا ۸۵۰ میلی گرم یک بار در روز همراه با غذا. بعد از دو هفته از شروع مصرف، پزشک می تواند براساس اندازه گیری سطح قند خون، دوز را به صورت 850-500 میلی گرم دو بار در روز افزایش دهد. حداكثر دوز مجاز روزانه: ۲۵۵۰ میلی گرم. -درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک در بزرگسالان: ۱۵۰۰-۲۰۰۰ میلی گرم روزانه در 3-2 دوز منقسم. -درمان افزایش وزن ناشی از داروهای آنتی سایکوتیک در بزرگسالان: ۵۰۰-۲۵۵۰ میلی گرم روزانه در 3-2 دوز منقسم برای ۶ ماه.
هشدارها در افراد با ریسک اختلال کلیوی، قبل از مصرف و در طی درمان با متفورمین حداقل هر ۶ ماه یک بار، عملکرد کلیه باید ارزيابي شود. -متفورمین را زیر نظر پزشک ۴۸ ساعت قبل از مصرف داخل وریدی داروهای عکس برداری حاوی ید که می تواند باعث نارسایی کلیه شود (ویزی پک، امنی پک، اسکن لوکس، اولتراویست) قطع کرده و ۴۸ ساعت بعد از عکس برداری در صورت نرمال بودن عملکرد کلیوی دوباره مصرف کنید. -در طی درمان با متفورمین از مصرف الکل و فرآورده هاي حاوي الكل بپرهیزید. -متفورمین را زیر نظر پزشک ۴۸ ساعت قبل از عمل جراحی و استفاده از داروهای بیهوش کننده عمومی قطع کرده و بعد از عمل جراحی در صورت نرمال بودن عملکرد کلیوی دوباره مصرف کنید. -اگر در طی مصرف متفورمین دچار اسیدوز لاکتیک شدید، سریعا دارو را قطع كرده و به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه کنید. علايم اسیدوز لاکتیک: درد شکمی، سریع و عمیق شدن تنفس، احساس خواب آلودگی، احساس گیجی و سبکی سر، احساس سرما، احساس ضعف و خستگی و در نهایت کما. -اگر در حين مصرف متفورمين دچار اسهالي شديد كه تا چندين ماه بهبود نيافت، به علت ريسك بروز اسيدوز لاكتيك، سريعا به پزشك مراجعه نماييد.
کاتالوگ کاتالوگ گلوبت گات (متفورمین) قرص
فهرست